FacebookyouTube
Přihlášení  |  Registrace     •     

Naše články

Na cestě k vyšší výkonnosti a nižším nákladům

30.9.2013

Výkonnost pracovních souprav je častým tématem diskuzí na mnoha zemědělských podnicích. Nutnost jejího zvyšování je vyvolaná snižováním počtu pracovních sil, změnami pěstebních technologií či osevních postupů nebo výkyvy počasí. Podobné problémy řešili manažeři také v Agropodniku Humburky a.s. Výkonnost bylo potřeba zvýšit především v základním zpracování půdy a v setí. Vedení se rozhodlo investovat do moderní zemědělské techniky tak, jak je to v konkrétních podmínkách nejvýhodnější.
Firma hospodaří na celém spektru půd, od lehkých písčitých až po těžké jílovité. Většinu výměry obhospodařuje klasickou technologií s orbou, jen na obtížných pozemcích využívá minimalizaci. Postupem času se ukázala jako nedostačující plošná výkonnost při seťové orbě, prováděné poloneseným pluhem Kverneland PB.

Výkonná orební souprava
Proto byl od stejné firmy zakoupen velký model Kverneland PW 100 Variomat. Jedná se o nápravový pluh sestávající ze dvou pluhů spojených tříbodovým závěsem. Na obou pluzích se nachází celkem deset orebních těles, vybavených zahrnovacími límci a non-stop jištěním proti přetížení listovou pružinou Kverneland Autoreset.
Spolu s pluhem byl zakoupen silný traktor John Deere, model JD 8520 (235,3 kW/320 k maximální výkon). Traktor byl pro náročné nářadí řádně dotížen, nejen pomocí přídavných závaží do zadních kol, ale také jednodílným závažím o hmotnosti 900 kg, uchyceným v předním tříbodovém závěsu. Při seťové orbě do hloubky kolem 18-20 cm zvládá díky svému silnému motoru pluh hladce. Přitom pojíždí klasicky v brázdě. Okraje pozemků rovnoběžné s hlavními jízdami doorá jen přední částí pluhu, zadní část je zdvižena. Souvratě a některé klíny je pak třeba doorat separátně menším pluhem.
Pro hlubší podzimní orbu pod jařiny se pluh využívá také, ale pro snížení tahového odporu se jeho zadní část odpojí. Úkon zvládne řidič traktoru sám. Tím se získá čtyřradličný otočný pluh, který může využívat traktor o výkonu již kolem 95,6 kW/130 k pro orbu malých ploch nebo doorávky.

Flexibilní řešení
Traktor John Deere mezitím pracuje s pluhem PW 100 jako s klasickým šestiradličným poloneseným strojem, může plynule měnit šířku záběru všech těles díky systému Variomat a využívat i maximální možnou pracovní hloubku. O souběžnou úpravu půdy po jejím otočení se stará pěch Packomat, který je integrovaný k pluhu a není třeba jej převážet separátním traktorem.
Velký pluh Kverneland zvýšil výkonnost v orbě na požadovanou úroveň. Zároveň představuje flexibilní řešení pro orbu do větších hloubek bez přepřahání traktoru, respektive pro doorávky i malých pozemků.

Nová dimenze výkonu v setí
Další operací, která potřebovala zvýšit výkonnost, bylo zakládání porostů, protože používaný pneumatický secí stroj se záběrem 6 m již nepostačoval. Toho se podařilo docílit pořízením secího stroje Väderstadt Rapid o záběru 8 m v roce 2007. V témže roce byl zakoupen i traktor John Deere, opět nejvýkonnější model – JD 8530. Se svým jmenovitým výkonem 235 kW/320 k pod kapotou je i pro takto velký secí stroj výkonově dostatečně dimenzován: podle slov řidiče není motor při pojezdových rychlostech 10-12 km/h plně vytížen.
Spotřeba paliva činila při setí ozimé řepky pouhých 2,8 l/ha, při setí obilovin 5,5 l/ha. Přitom za den se zaseje 50 – 60 hektarů, takže výkonnost je dostatečná. O vhodnou volbu otáček motoru dle zatížení se stará řídící elektronika ve spolupráci s automatickou převodovkou AutoPowr. Nový stroj seje ozimou řepku, obiloviny, svazenku jako vymrzající meziplodinu před kukuřicí, hrách, vojtěšku a jetel.
Práci na polích traktor své obsluze zpříjemňuje díky automatické klimatizaci Climatrac (řidič si ráno nastaví požadovanou teplotu a pak si klimatizace celý den nevšímá), svou aktivní sedačkou John Deere Active Seat, odpružením přední nápravy ILS a také svými nízkotlakými pneumatikami Michelin Axiobib.

Využíváme přednosti technologie Ultraflex
Tyto pneumatiky, vyrobené technologií Ultraflex, jsou od letošního podzimu obuty na zadní nápravě. Při zatížení každého zadního kola na úrovni 5500 kg (včetně secího stroje připojeného do spodního závěsu K-80) jsou nahuštěny na pouhých 100 kPa. Jejich bočnice je sice výrazně vyklenutá, ale to je zcela správné a uvedený tlak je pro dané zatížení správný. Pneumatika tak může maximálně efektivně přenášet výkon motoru na půdu, výrazně snižovat prokluz zadních kol a tím i spotřebu paliva, snižovat utužování půdy, absorbovat nerovnosti povrchu a být dalším prvkem odpružení stroje.
Ke komfortní výbavě traktoru John Deere patří také elektricky nastavitelná zpětná zrcátka. Traktor dále disponuje zadním tříbodovým závěsem kategorie IV, čtyřmi vnějšími vývody hydrauliky a vzduchotlakovém okruhem.

Autopilot se v setí uplatní
V roce 2011 byl pořízen navigační systém AgGPS Autopilot RTK VRS značky Trimble. Jeho úkolem bylo snížení nákladů, zjednodušení práce řidiči a možnost zásevu souvratí až na konci práce na poli. Řidič systém ovládá na multifunkčním naváděcím displeji CFX-750 s barevnou obrazovkou s úhlopříčkou 20,3 cm. Displej poskytuje intuitivní uživatelské rozhraní a umí pracovat i s nejvyšší přesností RTK. Pro příjem RTK signálu ze soukromé sítě společnosti Leading Farmers CZ slouží v kabině traktoru dva modemy. Příjem signálu od dvojice operátorů není novinkou; novinkou je služba xFill, která byla na displeji rovněž aktivována. Jedná se o tichého pomocníka, který zůstává neustále ve střehu a čeká na okamžik, kdy by mohlo dojít ke ztrátě signálu. V tu chvíli se aktivuje a umožní autopilotu fungovat i nadále bez přerušení po dobu až dvaceti minut.
Letos je Autopilot v provozu již třetím rokem a stal se samozřejmou a neodmyslitelnou součástí výbavy traktoru. Řidič může také srovnávat vývoj v oblasti stability signálu: v letošním roce se jeho příjem výrazně zlepšil a k výpadkům dochází zcela výjimečně (například jednou za dva až tři měsíce). Je to výsledkem úsilí odborníků jak ze strany výrobce, tedy firmy Trimble, tak i jeho zastoupení v ČR, společnosti Leading Farmers CZ. Stabilní příjem signálu je také důležitým předpokladem pro úspěšnou realizaci technologií blízké budoucnosti, jako je koordinace strojů v reálném čase či systém Connected Farm. Nové možnosti tohoto systému mohou využívat stroje, vybavené systémem Autopilot a displeji FmX. Do kabiny se nainstaluje speciální modem, prostřednictvím něhož mezi sebou jednotliví účastníci sítě komunikují.

Ovládání secího stroje
Pod displejem CFX-750 se nachází ještě panel systému Field IQ, který slouží pro vypínání a zapínání dávkovacího ústrojí secího stroje na souvratích. U současných displejů již pro vypínání a zapínání celého záběru secího stroje není tento panel zapotřebí. Jedná se o další krok k úsporám v oblasti vstupů, tedy v nákladech na osivo. Vyrovnanější porosty mají také lepší zdravotní stav a snadněji se sklízí.
Řidič mi potvrdil, že mu Autopilot značně usnadňuje práci. Na monitoru přesně vidí zasetou plochu. Pracuje bez znamenáků, dobře se orientuje na poli i za tmy nebo v mlze. Při setí za sucha musel dříve zastavovat, aby se zbavil oblaků prachu a viděl, kde je; nyní zná stále přesně svou polohu a může pracovat konstantní rychlostí – výkonnost se nesnižuje. Po dojetí k souvrati jen vezme za volant, tím deaktivuje navigaci a aktivuje systém IMS, který za něj automaticky provede všechny úkony se secím strojem v průběhu otáčení. Traktor otočí do další jízdy, zapne Autopilota a znovu systém IMS.

Plynulejší a rychlejší práce
Traktor je navigací naveden s přesností 2,5 cm do další souběžné jízdy, druhá sekvence úkonů systému IMS automaticky spustí secí stroj do záběru a systém Field IQ ve správnou chvíli zapne dávkování. Tím se zvyšuje přesnost setí, eliminuje zbytečné manévrování, přesévání a řidič má méně práce. Dochází také k úsporám u opotřebitelných náhradních dílů. Šířka záběru secího stroje 8 m je již značná a asi žádný řidič traktoru by nedokázal pracovat s přesností v návazných jízdách do 2,5 cm a určitě ne celý den.
Systém Autopilot firmy Trimble nabízí celou řadu různých možností navádění souprav po pozemku. Při setí využívá řidič buď standardní A-B křivku nebo tzv. identickou křivku. Potvrzuje, že práce s Autopilotem je plynulejší, za volantem je klidnější díky tomu, že se na poli neustále dobře orientuje, a to i při setí do kypré půdy, kde nejsou vidět stopy od znamenáků.
Řidič může srovnávat s předcházejícím obdobím a pozemky má zaseté v kratším čase, jednoduše proto, že se eliminuje překrývání. Autopilot umožňuje zaset souvratě se šířkou 32 m až nakonec, takže se při otáčení soupravy nepřejíždí již zasetá plocha.

Využití i při zpracování půdy
Zakládání kolejových řádků řídí ovládací počítač secího stroje Väderstadt, ale dnes má již firma Leading Farmers CZ vyvinutý software, díky němuž tuto práci mohou provádět i monitory CFX-750 nebo FMX. Výhodou je to, že se souprava může na souvratích otáčet s vynecháváním jedné nebo dvou jízd, což ocení také majitelé pásových traktorů.
Řidič využívá navigaci i v podmítkách a při kypření do hloubky 25 – 28 cm s radličkovým kypřičem Farmet Turbulent o záběru 4,5 m. Dále na podniku využívají ještě systém asistovaného řízení Trimble EZ-Guide 250 na starším typu samojízdného postřikovače Tecnoma, opět doplněný o ovládání sekcí Field IQ.



S D Í L E T   N A :
*
Potřebujete
poradit?
*
©2024, Leading Farmers CZ, a.s.
Tento web používá tracking cookies - více informací.